Monday, September 27, 2010

communication skills....

dear lifeylife....

instead of simply say this:

bapak, saya khuatir urine retention yg bapak alami sekarang adalah disebabkan oleh benign prostatic hyperplasia(BPH) sebagai differential diagnosis drp urolithiasis sbb pada usia bapak, mmg sering terjadi BPH. jadi saya harus melakukan pemeriksaan rectal touche jd saya harap bapak dpt berikan kerjasama....


i have to say this:

bapak....**eerrr-ing for awhile sbb mencari ayat yg sesuai**
di dalam perut bawah bapak itu ada organ yang namanya prostat, sebesar ini(lalu cik dokter wat gaya tangan kira2 sebesar normal prostate), ditengah2 organ ini, dilalui oleh salur kencing pak. pada usia bapak, organ ini bisa membesar dan mengeras lalu menjepit salur kencing bapak. makanya bisa mnyebabkan bapak ga bisa kencing selain dari kemungkinan adanya batu buli(bladder). jadi saya harus melakukan pemeriksaan pada bapak untuk membuktikan bahawa masalah kencing bapak ini disebabkan oleh prostat yang membesar dan mengeras atau bukan.

karena organ itu di dalam**hela nafas panjang** jadi saya harus mencoba untuk merabanya dari dalam pak. caranya saya harus memasukkan tangan saya ke, maaf ya, lubang d*b*r bapak. tp bapak ga usah kawatir, ga sakit koq bapak. mungkin agak tidak nyaman tapi sebentar sahaja koq pak.... saya minta kerjasama bapak ya.......**hela nafas panjang lagi**

yes! bukan senang nak explain mende kat patients, esp mende yg agak sensitive mcm ni, lagi laaa kene hati2 mengexplain nye (=,=')

P/S: 2-3 hari lepas blogspot menggile ke ar? asal i xle bkak?

2 comments:

efa fairuz said...

adoi.. susahnye jadi doktor..nak kene rabe2.. ish..

well done hawa.. kamu sangat sabar..

Hawa CMS said...

uhuk2~
semoga saye lebih tabah lagi!